Základní škola a Mateřská škola Dolní Poustevna, p.o.
Základní škola a Mateřská škola Dolní Poustevna, p.o.

Charakteristika mateřské školy

Mateřská škola je jednopatrová účelová budova se suterénem, kde se nachází školní kuchyň a soukromý byt domovníka. Budova slouží pro předškolní vzdělávání od roku 1966. V přízemí jsou šatny a třída Sluníček. V prvním patře se nachází třída Berušek a ložnice pro obě třídy. Ložnice byla přebudována z původní třetí třídy. Každá třída se skládá z místnosti pro stolování a různé činnosti u stolků, herny, umývárny a WC. V ložnici byl zbudován v umývárně sprchový kout. Mateřská škola je v současné době dvoutřídní, děti jsou ve třídách věkově smíšených od dvou let do vstupu do základní školy. Vycházíme z potřeb rodičů a dětí – sourozenci jsou spolu na třídě.

Škola leží v pěkné, rozlehlé zahradě vybavené dětským venkovním zařízením – průběžně obměňováno. Součástí zahrady je stromkový labyrint, bylinková zahrádka, prožitkový chodník, hmyzí domeček. Zahrada se využívá nejen na pobyt dětí venku v době provozu, ale i na konání různých mimoškolních aktivit. Pro další využití v rámci výchovně vzdělávacího procesu využíváme loutkové divadlo, multifunkční hřiště, sportovní halu, tělocvičnu a zázemí ZŠ, městský park, knihovnu, kostel.

Organizace dne ve třídách podle TVP

6.00 – 8.30.     1.blok spontánních a řízených výchovně vzdělávacích

                           činností,řízené pohybové aktivity, práce s dětmi s OMJ

8.30 – 9.00       společná svačina

9,00 – 9.30       2.blok spontánních a řízených výchovně vzdělávacích činností

                            komunikativní kruh, individuální či skupinová práce s dětmi,

                            individuální logopedická péče s logopedem

9.30 – 11.30     pobyt dětí venku

11.30 – 12.10   společný oběd, hygiena

12.10 – 13,45   odpočinek na lehátku, kroužky předškoláků

13.45 – 14.15   vstávání, hygiena, svačina,

14.15 – 16.00   individuální práce s dětmi, spontánní činnosti

V rámci vzdělávání dále nabízíme jako doplňkový program kroužek:

  • komunikativní
  • hudebně pohybový
  • výtvarně pracovní
  • rozumový,

plavecký výcvik podle nabídky Plavecké školy v bazénu v Rumburku (9 lekcí),

individuální logopedickou péči. Čerpáme finanční prostředky ze šablon a jiných zdrojů.

V průběhu školního roku lze aktuálně reagovat a přeorganizovat režim dne v rámci různým mimořádných aktivit připravených pro děti (divadelní představení, oslavy, výlety, výchovně vzdělávací programy, projekty v rámci spolupráce, návštěvu první třídy, společné pracovní dílny). Kroužky zabezpečují učitelky mateřské školy, plavecký výcvik zajišťuje plavecká škola Delfín Varnsdorf, při spolupráci se základní školou zajišťuje průběh a bezpečnost daná učitelka. Těmto aktivitám je současně přítomna alespoň jedna učitelka mateřské školy. Dále již několik let spolupracujeme s německou mateřskou školou v Heidenau, na jejíž činnost získáváme i finance z dotačního titulu Od malička.

Charakteristika vzdělávacího programu

V mateřské škole pracujeme podle vzdělávacího programu s názvem „Jsem tady, ale ne sám“. Program je vytvořen v souladu s RVP PV a využívá některých poznatků ze souboru Barevné kamínky, Šimonovy pracovní listy, Zdravá mateřská škola, Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole a další odborné literatury.

Vizí tohoto programu je vytvářet dětem takové prostředí, kde se budou cítit bezpečně a kde jsou respektovány, což jim umožňuje chovat a vyvíjet se zcela přirozeně. Vzhledem k blízkosti německých hranic a většího pohybu vietnamských obyvatel  klademe důraz na vytváření kladných sociálních vztahů k minoritám.

Snahou celého působení je dovést dítě na konci jeho předškolního období k tomu, aby v rozsahu svých osobních předpokladů získalo věku přiměřenou fyzickou, psychickou i sociální samostatnost, základy pro zdravé sebevědomí
a sebejistotu, schopnost být samo sebou a zároveň přizpůsobit se v sociální komunitě. Vytvořit základy pro celoživotní učení i základy pro schopnost jednat v duchu lidských a etických hodnot, připravovat děti na život v multikulturní společnosti a duchu evropského společenství.

Naší snahou je, aby

  • se děti cítily v pohodě (po stránce fyzické, psychické i sociální)
  • se děti rozvíjely v souladu se svými schopnostmi a možnostmi a současně byl podněcován jejich harmonický rozvoj
  • děti měly dostatek podnětů k učení a radost z něho
  • bylo posilováno sebevědomí dětí a jejich důvěra ve vlastní schopnosti
  • děti měly možnost vytvářet a rozvíjet vzájemné vztahy a cítit se ve skupině bezpečně
  • byl dostatečně podporován a stimulován rozvoj jejich řeči a jazyka
  • se děti seznamovaly se vším, co je pro jejich život a každodenní činnosti důležité
  • děti mohly pochopit, že mohou prostřednictvím vlastních aktivit ovlivňovat své okolí – ochrana životního prostředí tříděním odpadů
  • děti obdržely speciální podporu a pomoc, pokud ji dlouhodobě či aktuálně potřebují

Rozpracování klíčových kompetencí v rámci vzdělávacích oblastír

V rámci TVP považujeme za klíčové kompetence:

  • Kompetence k učení
  • Kompetence k řešení problémů
  • Komunikativní kompetence
  • Sociální a personální kompetence
  • Činnostní a občanské kompetence

Tyto kompetence se naplňují v jednotlivých oblastech předškolního vzdělávání.

Dílčí úkoly a činnosti jsou dále rozpracovány v týdenních blocích, do kterých jednotlivé třídy klíčové kompetence začleňují v souladu s věkovými a individuálními zvláštnostmi jednotlivých dětí

DÍTĚ A JEHO TĚLO

  • Zachovat správné držení těla
  • Zvládat základní pohybové dovednosti a prostorovou orientaci
  • Koordinace lokomoce, sladění pohybu s rytmem a hudbou
  • Vědomě napodobovat jednoduché pohyby a přizpůsobovat jej pokynům učitelky
  • Vnímat a rozlišovat pomocí všech smyslů
  • Ovládat koordinaci ruky a oka, zvládat jemnou motoriku
  • Zvládat sebeobsluhu a základní kulturně hygienické návyky
  • Zvládat jednoduchou obsluhu a pracovní úkony
  • Pojmenovat části těla, některé orgány, znát jejich funkci
  • Mít povědomí o těle a jeho vývoji
  • Znát základní pojmy ve spojení se zdravím, pohybem, sportem
  • Rozlišovat, co prospívá zdraví a co mu škodí
  • Mít povědomí o některých způsobech osobního zdraví a bezpečí

DÍTĚ A JEHO PSYCHIKA – SEBEPOJETÍ, CITY A VŮLE

  • Zvládnout odloučení od rodičů, být aktivní bez i bez jejich opory
  • Zaujímat vlastní názory a postoje, umět je vyjádřit
  • Rozhodovat o svých činnostech
  • Ovládat svoje city a přizpůsobovat jim své chování
  • Umět vyjádřit nesouhlas v situacích, které to vyžadují
  • Přijímat pozitivní ocenění i neúspěch, vyrovnat se s ním
  • Vyvíjet vlastní úsilí,
  • Respektovat pravidla
  • Umět si zorganizovat hru
  • Rozlišovat libé a nelibé emoce
  • Snažit se ovládat své afektivní chování
  • Být citlivý ve vztahu k živým bytostem, přírodě i věcem

DÍTĚ A SPOLEČNOST

  • Uplatňovat základní návyky společenského chování
  • Chápat, že každý má ve společnosti svou roli, podle které je potřeba se chovat
  • Začlenit se do kolektivu třídy, respektovat rozdílné vlastnosti kamarádů
  • Umět porozumět běžným neverbálním projevům citových prožitků a nálad druhých
  • Mít základní dětskou představu a pravidlech chování a společenských normách a podle nich se chovat
  • Chovat se zdvořile, bez předsudků, s úctou k druhým lidem
  • Jednat spravedlivě
  • Umět odmítnout společensky nežádoucí chování a chránit se před ním
  • Zacházet šetrně s věcmi
  • Zvládat základní hudební dovednosti

DÍTĚ A JEHO PSYCHIKA – JAZYK A ŘEČ

  • Správně vyslovovat, ovládat dech, tempo i intonaci
  • Pojmenovat většinu toho, co kolem vidí
  • Samostatně a smysluplně se vyjadřovat, formulovat věty
  • Umět vést rozhovor
  • Porozumět slyšenému
  • Formulovat otázky a odpovídat, slovně reagovat
  • Naučit se zpaměti krátké texty
  • Sledovat a vyprávět pohádku, příběh
  • Popsat situaci podle obrázku, skutečnosti
  • Sluchově rozlišit začáteční a konečné slabiky a hlásky ve slovech
  • Utvořit jednoduchý rým
  • Zachytit a vyjádřit své prožitky)slovně, výtvarně, hudebně)

DÍTĚ A JEHO PSYCHIKA – POZNÁVÁNÍ, MYŠLENÍ, PŘEDSTAVIVOST A FANTAZIE

  • Záměrně se soustředit na činnost a udržet pozornost
  • Chápat základní číselné a matematické pojmy
  • Chápat prostorové pojmy
  • Umět řešit problémové situace a úkoly
  • Vyjadřovat představivost ve výtvarných, pracovních, hudebních a slovních činnostech

DÍTĚ A TEN DRUHÝ

  • Navazovat kontakty s učitelkou, komunikovat, respektovat ji
  • Rozumět běžným projevům vyjádření emocí a nálad
  • Komunikovat s druhými dětmi, navazovat přátelství
  • Uvědomovat si svá práva a respektovat práva  druhých dětí
  • Umět vnímat a respektovat osobní odlišnosti druhých
  • Respektovat potřeby druhých dětí
  • Spolupracovat s nimi
  • Dodržovat dohodnutá pravidla
  • Umět řešit konflikty dohodou
  • Vnímat přání druhých, chovat se ohleduplně, pomáhat slabším

DÍTĚ A SVĚT

  • Orientovat se bezpečně ve známém prostředí
  • Zvládat běžné činnosti a požadavky, jednoduché praktické situace
  • Mít základní poznatky o okolním prostředí
  • Projevovat zájem o knihy, soustředit se na četbu, divadlo
  • Mít povědomí o širším společenském, věcném, přírodním, kulturním prostředí
  • Poznat některá písmena, číslice, obrazné symboly napsat své jméno

Mateřská škola

Kalendář

Po Út St Čt So Ne
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5

Rychlý kontakt

ZŠ a MŠ Dolní Poustevna, příspěvková organizace
Tyršova 302, 
407 82 Dolní Poustevna

IČO:
70982911

bank. spojení:
KB č. ú.
78-5213550287/0100

Virtuální prohlídka

Virtuální prohlídka

Mobilní aplikace

Sledujte informace z našeho webu na svých chytrých telefonech. Využívejte naši novou mobilní aplikaci – V OBRAZE.

Škola paměti národa