ZŠ a MŠ Dolní Poustevna, příspěvková organizace
Obecná ustanovení
Na základě ustanovení § 30 zákona č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) v platném znění vydávám jako statutární orgán školy pro školské zařízení školní družinu tuto směrnici – vnitřní řád školní družiny. Směrnice je součástí organizačního řádu školy. Určuje pravidla provozu, stanoví režim ŠD, je závazný pro pedagogické pracovníky a má informativní funkci pro rodiče. Prokazatelné seznámení rodičů s tímto řádem provádějí vychovatelky ŠD při zápisu dětí do ŠD.
Školní družina se ve své činnosti řídí zejména vyhláškou č. 74/2005 Sb. o zájmovém vzdělávání, v platném znění.
Poslání školní družiny
Školní družina tvoří ve dnech školního vyučování mezistupeň mezi výukou ve škole a výchovou v rodině. ŠD není pokračováním školního vyučování, má svá specifika, která ji odlišují od školního vyučování. Hlavním posláním ŠD je zabezpečení zájmové činnosti, odpočinku a rekreace žáků, částečně také dohledu nad žáky.
Činnost družiny na naší škole je určena pro žáky prvního stupně základní školy.
Činností vykonávaných družinou se mohou po dohodě s vychovatelkou ( v nezbytných situacích ) zúčastnit i žáci, kteří nejsou přijati k pravidelné denní docházce do družiny.
Podrobnosti k výkonu práv a povinností dětí a jejich zákonných zástupců ve školní družině a podrobnosti o pravidlech vzájemných vztahů s pedagogickými pracovníky
1. Žáci jsou povinni
2. Žák se ve školní družině chová slušně k dospělým i jiným žákům školy, dbá pokynů pedagogických a provozních pracovníků, dodržuje školní řád školy a odborných učeben. Chová se tak, aby neohrozil zdraví svoje, ani jiných osob.
3. Žák chodí do školní družiny pravidelně a včas, účastní se všech organizovaných činností. Docházka do školní družiny je pro přihlášené žáky povinná. Odhlásit může žáka zákonný zástupce formou písemné žádosti vždy ke konci pololetí, výjimečně i během pololetí.
4. Žák chodí vhodně a čistě upraven a oblečen, s ohledem na plánované činnosti.(sportovní oblečení a obuv na tělovýchovné aktivity a pevnou obuv s bílou podrážkou).
5. Žák udržuje prostory školní družiny v čistotě a pořádku, chrání majetek před poškozením.
6. Před ukončením činnosti družiny žáci z bezpečnostních důvodů neopouštějí školní budovu bez vědomí vyučujících. V době mimo vyučování žáci zůstávají ve škole jen se svolením vyučujících a pod jejich dohledem.
7. Žáci chrání své zdraví i zdraví spolužáků; jsou jim zakázány všechny činnosti, které jsou zdraví škodlivé (např. kouření, pití alkoholických nápojů, zneužívání návykových a zdraví škodlivých látek).
8. Zákonný zástupce žáka je povinen doložit důvody nepřítomnosti žáka nejpozději do tří kalendářních dnů od počátku nepřítomnosti žáka.
Odchod žáka před stanovenou dobou je možný pouze na základě písemné žádosti rodičů, která obsahuje datum hodinu odchodu a podpis.
9. Žák má právo na ochranu před jakoukoli formou diskriminace a násilí, má právo vzdělání a na svobodu myšlení, projevu, shromažďování, náboženství, na odpočinek a dodržování základních psychohygienických podmínek, má právo být seznámen se všemi předpisy se vztahem k jeho pobytu a činnosti v družině. Každý úraz nebo vznik škody, ke kterému došlo v souvislosti s činností družiny, hlásí bez zbytečného odkladu.
10. Žák nenosí do družiny předměty, které nesouvisí s výukou a mohly by ohrozit zdraví a bezpečnost jeho nebo jiných osob. Cenné předměty, včetně šperků a mobilních telefonů , které jsou v době pobytu vypnuté, odkládá pouze na místa k tomu určená, případně na pokyn vyučujících, kteří je po stanovenou dobu přeberou do úschovy a zajistí jejich bezpečnost.
11. Zvláště hrubé slovní a úmyslné fyzické útoky žáka vůči pracovníkům družiny se vždy považují za závažné zaviněné porušení povinností a žák může být na tomto základě ze školní družiny vyloučen. Rodiče budou o důvodu písemně vyrozuměni.
12. Při porušení povinností stanovených tímto školním řádem lze podle závažnosti porušení žákovi uložit:
a) napomenutí třídního učitele,
13. b) důtku třídního učitele,
14. c) důtku ředitele školy.
Škola neprodleně oznámí uložení napomenutí nebo důtky a jeho důvody prokazatelným způsobem žákovi a jeho zákonnému zástupci a zaznamená je do dokumentace školy.
Provoz a vnitřní režim
Přihlašování a odhlašování
Ředitelka školy stanovuje podle § 2 vyhlášky č. 74/2005 Sb., o zájmovém vzdělávání způsob evidence účastníků takto:
Všechny změny včetně nepřítomnosti a odhlášení - včas nahlásí vychovatelce.
Každá vychovatelka ve svém oddělení zajišťuje přihlašování a odhlašování žáků, vybírání poplatků, předávání informací rodičům, vyřizování námětů a stížností.
Jestliže žák dochází během pobytu ve školní družině na zájmový kroužek, oznámí toto rodiče formou písemné žádosti (na celý školní rok) vychovatelce. Za cestu žáka do kroužku, případně zpět do ŠD nenese vychovatelka zodpovědnost.
Žáky navštěvující ŠD předává učitelka vychovatelce po skončeném vyučování a je povinna informovat vychovatelku o jakékoliv změně (zdravotní stav, doučování….).
Pokud žákům odpadne poslední vyučovací hodina, mohou ve výjimečných případech vyčkat ve školní družině do odjezdu autobusu.(vychovatelka vede evidenci o tomto mimořádném pobytu).
V docházkovém sešitě (třídní knize,…) je zaznamenáván příchod žáka do ŠD, odchod jen pokud se údaj liší od zápisního lístku a písemných omluvenek.
V případě náhlého onemocnění nebo úrazu dítěte podá rodičům okamžitě zprávu
(telefonicky, ústně) a po dohodě s nimi zajistí další postup.
Zákonní zástupci jsou zváni na zajímavé akce školní družiny.
Úplata
Úplata je splatná předem, peněžní prostředky jsou vybírány od rodičů pravidelně měsíčně a to nejpozději do 15. dne v běžném měsíci. Výběr provádí vychovatelka ve školní družině a při zaplacení poplatku předá rodičům stvrzenku .
Poplatky se seznamem žáků a přehledem zaplacené částky jsou předány účetní vždy do konce běžného měsíce.
Výše úplaty je stanovena předem na celý školní rok.
Výši úplaty může ředitel snížit nebo od úplaty osvobodit, jestliže
a) účastník nebo jeho zákonný zástupce je příjemcem opakujících se dávek pomoci v hmotné nouzi podle zákona o pomoci v hmotné nouzi,
b) účastníkovi nebo jeho zákonnému zástupci náleží zvýšení příspěvku na péči podle zákona o sociálních službách
c) účastník svěřený do pěstounské péče má nárok na příspěvek na úhradu potřeb dítěte podle zákona o státní sociální podpoře a tuto skutečnost prokáže řediteli.
Pokud za dítě není uhrazena úplata, vychovatelka školní družiny upozorní rodiče formou zápisu do ŽK a uvědomí o tom vedení školy nejpozději do jednoho měsíce. Ředitelka školy může rozhodnout o případném vyloučení žáka ze školní družiny.
Organizace činnosti
řízenou kolektivní nebo individuální činnost, organizovanou nebo spontánní aktivitu. Činnost může být organizována pro vybrané žáky z různých oddělení v zájmovém útvaru, který vede vychovatelka ŠD či jiný pedagog nebo rodič.
10. V době řádných prázdnin v průběhu školního roku je zajišťován provoz ŠD podle zájmu
(nejméně sedm žáků) a po dohodě se zřizovatelem. Provoz školní jídelny není zajištěn.
Podmínky zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí a jejich ochrany před rizikovým chováním a před projevy diskriminace, nepřátelství nebo násilí,
1. Všichni žáci se chovají při pobytu ve škole i mimo školu tak, aby neohrozili zdraví a majetek svůj ani jiných osob. Žákům není dovoleno v době mimo vyučování zdržovat se v prostorách školy, pokud nad nimi není vykonáván dozor způsobilou osobou. Každý úraz, poranění či nehodu, k níž dojde během pobytu žáků ve školní budově nebo mimo budovu při akci pořádané školou žáci hlásí ihned vyučujícímu, nebo pedagogickému dozoru.
Vychovatelé školní družiny provedou prokazatelné poučení žáků v první hodině školního roku a dodatečné poučení žáků, kteří při první hodině chyběli.
O poučení žáků se provede záznam do třídní knihy.
2. Všichni zaměstnanci školy jsou při vzdělávání a během souvisejícího provozu školy povinni přihlížet k základním fyziologickým potřebám dětí, žáků a studentů a vytvářet podmínky pro jejich zdravý vývoj a pro předcházení vzniku sociálně rizikového chování, poskytovat žákům a studentům nezbytné informace k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví.
3. Pedagogičtí zaměstnanci dodržují předpisy k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a protipožární předpisy; pokud zjistí závady a nedostatky, ohrožující zdraví a bezpečnost osob, nebo jiné závady technického rázu, nebo nedostatečné zajištění budovy, je jejich povinností informovat o těchto skutečnostech nadřízeného a v rámci svých schopností a možností zabránit vzniku škody. Sledují zdravotní stav žáků a v případě náhlého onemocnění žáka informují bez zbytečných průtahů rodiče postiženého žáka. Nemocný žák může být odeslán k lékařskému vyšetření či ošetření jen v doprovodu dospělé osoby. Třídní učitelé zajistí, aby každý žák měl zapsány v žákovské knížce tyto údaje: adresu, telefonní čísla rodičů do zaměstnání a domů, adresu a jméno ošetřujícího lékaře a zdravotní pojišťovnu.
Při úrazu poskytnou žákovi nebo jiné osobě první pomoc, zajistí ošetření žáka lékařem. Úraz ihned hlásí vedení školy a vyplní záznam do knihy úrazů, případně vyplní předepsané formuláře. Ošetření a vyplnění záznamů zajišťuje ten pracovník, který konal pedagogický dozor na místě v době úrazu , byl jeho svědkem nebo se o něm dověděl první.
4. Pedagogičtí a provozní pracovníci školy nesmějí žáky v době dané rozvrhem bez dozoru dospělé osoby uvolňovat k činnostem mimo budovu, posílat je samotné k lékaři atd.
Škola odpovídá za žáky v době dané rozvrhem činnosti družiny.
5. Bezpečnost a ochranu zdraví žáků při akcích a vzdělávání mimo místo, kde se uskutečňuje vzdělávání, zajišťuje škola vždy nejméně jedním zaměstnancem školy - pedagogickým pracovníkem.
6. Pro činnost ŠD platí stejná ustanovení o BOZP jako ve školním řádu, pokud ŠD pro svoji činnost využívá odborné učebny, řídí se příslušnými řády pro tyto učebny. Žáci přihlášení do ŠD jsou poučeni o BOZP a záznam o poučení je uveden v třídních knihách jednotlivých oddělení.
Podmínky zacházení s majetkem školy nebo školského zařízení ze strany dětí, žáků a studentů.
Pravidla pro hodnocení výsledků vzdělávání žáků a studentů.
Dokumentace
Ve školní družině se vede tato dokumentace:
Závěrečná ustanovení
V Dolní Poustevně dne 28. 8. 2018
Mgr. Olga Diessnerová
ředitelka školy
ZŠ a MŠ Dolní Poustevna, příspěvková organizace
Tyršova 302,
407 82 Dolní Poustevna
IČO:
70982911
bank. spojení:
KB č. ú.
78-5213550287/0100